seLaMaT DAtAnG kE bLog SayA!

Untuk Sebarang pertanyaan tentang barang kraft felt sy atau membuat order anda boleh SMS Dinaz di 0196308894

Followers

Thursday, December 9, 2010

Tentang Sakit Tulang Belakang.

Puas aku jelajah seluruh laman untuk mengetahui dengan lebih dalam tentang sakit tulang belakang...
Ini gunanya internet jika kita sentiasa mencari ilmu yang baik intuk diri kita sekurang-kurangnya kita dapat belajar sedikit tentang tulang belakang kita....
Melindungi adalah lebih baik dari merawat..(cewah mcm doc gg aku cakap semalam..hahahaa.....) 
Ok aku tiru ayat Doc Nurul kejap....
ini info yang aku ambil dari sesawang maya yang memberi ilmu yang sangat berguna untuk aku...so aku nk kongsi ngan korang....


Sakit tulang belakang
Tulang belakang kita mengandungi 33 tulang-tulang yang berasingan. Tulang-tulang ini dikenali sebagai vertebra. Antara dua vertebrae terletaknya disk. Vertebrae dan disk ini dilekatkan oleh ligamen.
Di tengah-tengah tulang belakang kita ada satu ruang yang menempatkan spinal cord dan saraf-saraf yang menyambungkan anggota-anggota badan kita.
Ada beberapa sebab kenapa anda merasa sakit belakang :
  • Kemalangan, jatuh dsb. Sekiranya pesakit merasa kebas-kebas pada anggota kaki atau tangan, susah untuk menggerakkan kaki atau tangan, ataupun pesakit menghadapi masalah mengawal pembuangan air kencing atau air besar, dikhuatiri berlaku kerosakan pada spinal cord. Sekiranya ini berlaku, pastikan pesakit tidak digerakkan dan dapatkan rawatan dengan kadar segera. Sekiranya kemalangan tidak disertai dengan tanda-tanda serius di atas, kemungkinan berlaku cedera ringan sahaja. Ambil ubat tahan sakit seperti paracetamol, aspirin, dsb. di samping menggunakan cara-cara luaran seperti penggunaan ‘hot water bottle’ pada tempat yang rasa sakit. Bagaimanapun sekiranya kemalangan tersebut menyebabkan sakit yang kuat atau tidak sembuh dalam masa yang sewajarnya (12 jam) sila dapatkan rawatan segera.
  • Jangkitan kuman yang akute (acute) pada buah pinggang. Selalunya pesakit merasa sakit pada kawasan kecil di bahagian belakang, atas sedikit daripada aras pinggang. Jangkitan kuman juga menyebabkan pesakit merasa tidak selesa, demam, dsb. Dapatkan rawatan segera dan doktor anda mungkin akan memberikan antibiotik untuk membunuh kuman tersebut.
  • Aktiviti lasak. Aktiviti lasak seperti mengangkat benda berat dsb memberikan tekanan pada tulang belakang anda. Anda boleh menghalang kejadian ini dengan mengamalkan langkah-langkah yang perlu semasa duduk, tidur atau mengangkat barang-barang berat.
  • Slipped disk. Ia boleh berlaku selepas aktiviti-aktiviti lasak. Antara tanda ‘prolapse slipped disc’ ini ialah sakit yang kuat sehingga pesakit tidak boleh bergerak dengan baik atau sakit sehingga ke bawah kaki. Dapatkan rawatan dari pakar. Pembedahan mungkin diperlukan dalam kes tertentu.
  • Ankylosing spondylitis. Sakit yang berlaku mula secara beransur-ansur. Ia selalunya berlaku pada mereka yang berusia 20 hingga 40 tahun. Rawatan segera diperlukan. pesakit mungkin perlu menjalankan rawatan phisioterapi
  • Lumbar spondylitis. Penyakit ini adalah sejenis penyakit arthritis. Ia berlaku kerana proses penuaan dan kerapa berlaku pada mereka yang berusia 45 tahun ke atas. Dapatkan rawatan segera.
  • Cervical spondylitis. Ia juga seperti lumbat sponylitis tetapi menyebabkan rasa sakit di bahagian tengkok. Dapatkan rawatan segera.
  • Osteoporosis
  • Mengandung.
 Perkara-perkara lain
  • Penggunaan kasut tumit tinggi boleh menyebabkan tekanan pada bahagian belakang, bawah anda.
  • Berat berlebihan juga memberikan tekanan yang lebih kepada tulang belakang anda. Cuba turunkan berat badan sekiranya berlebihan.


8 comments:

.::WaNiE::. said...

useful information

tfs

LadyBird said...

tQ kak :)..

p/s : tabiat yg x bgs, pakai kasut tumit tinggi..tp kalau x pakai xselesa.. huhuhu.. :(

LadyBird said...

akka, kenapa kaka x letak shoutbox di blog akak.. leh cht di situ.. senang nak berkomunikasi antr blogger..

DiNaZ said...

Wanie : thanks
Lady : hahah..sama laa akak pon suka pakai kasut tinggi gak..
erm mcm mana nk pasang shoutbox tu?? tak tau laaa hikhikhik....
ajar la akak dik..

MEGAT ISKANDAR ZULKARNAIN said...

good info..
thankx~

DiNaZ said...

is: thanks too

DiNaZ said...

Terima kaseh armouris berkongsi info bersama kali!!

Nora Alwi said...

Hi,

I tgh cari info ttg slip disc and terjumpa blog ni. I pengidap slip disc ni, tetapi dah baik skrg..alhamdulillah hepy sgt sbb dah free dari sakit yg menyiksakan ni. I rajin buat fisio kat hospital and maintain pakai PB.
this is my blog;

http://www.mybeautyshoppe.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...