seLaMaT DAtAnG kE bLog SayA!

Untuk Sebarang pertanyaan tentang barang kraft felt sy atau membuat order anda boleh SMS Dinaz di 0196308894

Followers

Friday, February 18, 2011

Kopi oh kopi

Anda suka kopi??


Tahukah anda jenis kopi dan cara penyediaannya??


Jom!...Aku adalah penggemar kopi... Selain Teh kopi adalah salah satu perkara yang wajib dalam hidup aku..


Info ini aku ambil dari Cik Google so aku berbesar hati nak kongsi ngan korang




Espresso

Espresso dibuat dengan mesin brewing khusus. Biji kopi diletakkan di dalam mesin kemudian air dialirkan dengan tekanan sangat tinggi. Akibatnya ekstrak kopi turut keluar bersama air. Hasilnya keluar dari lubang kecil pada bagian bawah mesin tersebut. Seluruh biji kopi yang tersisa di dalam mesin harus dibuang dan diganti dengan yang baru jika ingin membuat kopi yang berikutnya.
Trivia : mesin pembuat espresso tersebut pertama ditemukan oleh Luigi Bezzera dari Italia pada tahun 1901. Di Italia, espresso diminum dalam cawan kecil setelah makan siang atau malam.

Cappuccino

Cappuccino merupakan resepi yang sangat popular. Kopi ini mempunyai tiga peringkat utama : espresso, susu (steamed milk), dan foam. Cappuccino merupakan salah satu jenis hidangan kopi paling popular di dunia yang mempunyai ciri khas adanya buih setebal kurang lebih 2 cm pada bahagian permukaan. Menurut sumber, kopi ini adalah jenis yang paling susah dihidangkan dengan betul.
Trivia : orang Italia hanya minum cappuccino pada pagi hari, sebelum pukul sebelas. Sementara di sesetengah tempat lain, cappuccino biasanya diminum pada bila-bila masa saja.

Macchiato

Macchiato adalah espresso yang ditambah dengan sedikit susu yang tidak dicampur tetapi kesannya seperti dimendapkan agar membentuk satu lapisan dibahagian atas espresso. Berbeza dengan cappuccino yang memang merupakan campuran espresso dan susu, pada macchiato susu berfungsi untuk melapisi espresso dari atas dengan lapisan nipis.
Trivia : selain mengunakan steamed milk, selain itu milk foam juga boleh dugunakan. Hal ini adalah kerana kopi tersebut mengandung susu. Macchiato ini punya nama lengkap espresso macchiato.

Caffè Latte

Caffè Latte adalah kopi yang popular di Amerika tidak hanya di Itali. Latte berasal dari bahasa Italia yang artinya susu. Jadi andai korang memesan latte di kafe-kafe Italia, anda akan mendapatkan segelas susu. Caffè latte (untuk membezakan dengan susu biasa), terdiri atas sepertiga espresso dan dua per tiga susu, ditambah sedikit foam setebal 5-10 mm di atasnya.
Trivia : minuman ini mungkin cukup disebut ‘kopi susu’ di Malaysia. Di Prancis, namanya café au lait, di Spanyol, namanya café con leche, dan di Portugal, namanya café com leite .

Long Black

Long Black popular di Australia. Kopi ini adalah ‘espresso cair’, yang dibuat dengan cara menuangkan espresso di atas air panas. Air panasnya dulu, baru espresso. Urutan tersebut dimaksudkan supaya tidak merosakkan cream yang terdapat pada espresso. Hidangan kopi jenis ini banyak menggunakan bahan biji kopi yang berasal dari Ethiopia (Arabica) dan Sumatera.
Trivia : jika korang menuang espresso dulu baru air panasnya, maka disebut cafe americano. Yang membezakan antara Long Black dan Americano adalah cara menyediakan.

Frappuccino

Frappuccino adalah kopi ais kegemaran aku. Diciptakan oleh Coffee Connection di Boston, hak cipta frappuccino ini kemudian dibeli oleh Starbucks. Istilah frappuccino berasal dari kombinasi frappe dan cappuccino. Frappe merupakan istilah untuk milk shake yang kental. Di Starbucks sendiri tersedia berbagai jenis pilihan frappuccino, termasuk yag menjadi favorit aku, Java Chip Frappuccino.
Trivia : Jenis frappuccino yang ada di Starbucks meliputi Java Chips, Caramel, Mocha, hingga Raspberry. Yang besar biasa ditawarkan dengan harga ehm… sendiri mau ingat lah.....






Semangkuk Kata :

huh.....ok lah korang aku nak buat kopi jap lah ...hikhik...kopi-o jerk boh ais yumm.......

5 comments:

ardinihumaira said...

dni gila minum kopi. siriyes..hehe addicted

DiNaZ said...

dni sama lah ngan dinaz...mmg gila gak ngan kopi nie

Unknown said...

Best mnum kopi.. Hehe

Unknown said...

Bagus info tentang kopi ini..

Unknown said...

Akak suka info pasal kopi ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...