seLaMaT DAtAnG kE bLog SayA!

Untuk Sebarang pertanyaan tentang barang kraft felt sy atau membuat order anda boleh SMS Dinaz di 0196308894

Followers

Saturday, May 12, 2012

Benci


Salam pembaca…

Hari nie dok tunggu Abang Poslaju bila masuk umah check lek tracking number laa… kat JB tak gerak2 pon aiya…. Alamatnya esok la sampai barang2 aku tu….

Termenung punya termenung teringat nasi tak masak lagik…haiyaa….. tutup lappy terus ke dapur apa yang penting nasi kena masak dulu lauk2 kendian baru fikir haaa……

Masak dengan penuh kasih sayang barulah dari tak sedap mesti jadi sedap masakan itu….
Ngeeee….(Perasan….)

Bila cerita pasal kasih sayang teringat pula pada satu perasaan benci.
Benci…
Aku pernah punyai perasaan benci itu.. Malah aku simpan terlalu lama sehingga bila berdepan dengan seseorang yang kita benci membuatkan rasa menyampah.. Nak pandang pon tak sudi…
Korang pernah simpan perasaan benci?
Benci yang korang rasa tak boleh dimaafkan??
Dah tu?... Agak2 bila nak maafkan??
Sampai mati?

Benci itu seperti racun…
Racun dalam hati kita..
Racun yang memusnahkan kita
Benci tu sangat merugikan kita… dan benci itu sebenarnya tak mendatangkan apa2 faedahnya..

Sedangkan Nabi a.s pon mengampunkan umatnya malah tiada rasa benci sesame sendiri…

Korang pernah dengarkan 3 hari tak mintak maaf pon dan dosa..
Agak2 korang dah mintak maaf tak? Takkan nak tunggu raya baru nak minta maaf?
Kalau umur panjang sempat tunggu raya kalau tak sempat tunggu raya? Macam mana? Haaa…. Tanggung la korang sampai kiamat nanti yek…

Alhamdulilah aku sempat mintak maaf kat orang yang pernah aku benci… Semoga Dia tenang disana nanti…Amin…

Sekarang aku tak nak simpan kebencian pada sesiapa…
Biarlah aku berubah menjadi seorang yang pemaaf…InsyaAllah semoga Allah menberi aku kekuatan untuk terus kuat mengadapi segala dugaan yang boleh membawa aku kepada kebaikan…

Kalau boleh biarlah jadi lebih baik dari yang sebelumnya…
Walaupon bukan yang terbaik…
Korang….
Janganlah simpan kebencian itu terlalu lama…
Kebencian itu tak akan mendatangkan apa2 pada diri kita..
Dan..
Jangan benci keluarga korang…
Termasuklah adik beradik
Ibu bapa kita..
Lagi dasyat suami atau isteri kita
Dan yang paling penting
Keluarga yang melibatkan darah daging kita…

Benci itu hanya merugikan kita
Aku tau korang mesti kata benci itu bagus utk korang kan??
Mesti korang salahkan orang yang korang benci tu…
Sabar…..
Duduk sejenak….
Fikirkan baik buruknya
…………………
Selamat berfikir aku nak sambung masak dulu….



Semangkok Kata:
Benci yang sangat merugikan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...